Mindfulness meditatie

Wat is Mindfulness?

Mindfulness is voor alle leeftijden

Mindfulness is feitelijk geen techniek maar een staat van zijn. Deze staat is het gemakkelijkst te vertalen in “Opmerkzaam zijn zonder te oordelen”. Het begrip komt uit het boeddhisme. In het westen is Mindfulness geïntroduceerd door Dr. Jon Kabat-Zinn. Mindfulness heeft te maken met gewaarzijn. Het begint in de eerste plaats met gewaarzijn van je lichaam en je zintuigen. Mindfulness gaat echter verder. Met mildheid waarnemen van je gedachten, emoties, en impulsen helpt je evenwichtiger, in balans, in het leven te staan. Je krijgt minder last van piekeren . Stress, pijn en angst nemen af.
 Mindfulness is een manier om bewuster in het leven te staan, om bij jezelf te blijven en je niet te verliezen in de dagelijkse hectiek. Mindfulness helpt je om meer het NU te leven, niet in je hoofd, gisteren of morgen. Daardoor daalt je stressniveau en kun je meer ontspannen leven.

En Mindfulness is iets wat je kunt leren!

De basis van de mindfulness oefeningen is het leren richten van je aandacht. Op een liefdevolle en open wijze. Gewoon kunnen zijn met wat er is, zonder oordeel, met aandacht, mildheid en acceptatie. Je leert diverse meditatie-vormen, we doen licht lichaamswerk en ademoefeningen. We werken vanuit en met stilte om te komen tot innerlijke rust en vrede, acceptatie en vergeving. Ook zullen inzichten aan de orde komen uit de cognitieve psychologie en NLP.

We nodigen je van harte uit deel te nemen aan een van onze 8-weekse mindfulnesstraining. Deze wordt gegeven in de MBCT/MBSR-traditie (een wetenschappelijk ontwikkeld, ‘evidence-based’-programma) van John Kabat-Zinn

MBSR staat voor Mindfulness Based Stress Reductie en is vooral bedoeld voor mensen die meer balans en rust in hun leven willen creëren.

MBCT staat voor Mindfulness Cognitieve Therapie en is vooral bedoeld voor mensen met belemmerende overtuigingen, depressieve klachten, angst gedachten en moeite hebben met het leven zelf.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat mindfulness een zeer positief effect heeft op mensen met angst en depressieve klachten.

De bijeenkomsten staan in het licht van ‘Leren zijn met wat er is en liefdevolle aandacht geven aan dat wat zich aandient in je dagelijkse leven’.

U leert weer wat ‘direct aandacht’ voor u kan betekenen. Hoe u geluk en liefde weer kan voelen door ook de kleine momenten weer te echt te proeven. U leert om te gaan met zaken die ‘tegenzitten’. En hoe eenvoudig het kan zijn om dicht bij jezelf te zijn en blijven en welke vreugde dat geeft.

Heeft u toch liever individuele begeleiding klik dan hier.

Share